Szkolenia mechaników
ozdobnik
SZKOLENIA
MECHANIKÓW

 

Szkolenia Mechaników lotniczych w Royal-Star Aero

Możliwe ścieżki kariery do licencji mechanika lotniczego

Niewiele osób zainteresowanych lotnictwem, zwłaszcza młodych, podejmujących decyzje o swoim przyszłym zawodzie wie, jakie są możliwe ścieżki kariery do licencji mechanika lotniczego. Zawód ten może dostarczyć zadowolenia z wykonywanej pracy, oferując atrakcyjne zarobki w Polsce, a zwłaszcza na świecie i nie trzeba długo szukać, by znaleźć odpowiedniego pracodawcę.

Licencja mechanika lotniczego

Przed obraniem właściwego kierunku kształcenia należy w pierwszej kolejności zapoznać się z kategoriami licencji i uprawnieniami wynikającymi z nich, które może uzyskać mechanik lotniczy.

Mechanik lotniczy

Licencja mechanika lotniczego jest wydawana zgodnie z przepisami Part-66 i jest dokumentem poświadczającym posiadanie wiedzy oraz doświadczenia wymaganego przez odpowiednie przepisy europejskie do bezpiecznego realizowania zadań obsługi technicznej statków powietrznych i ich podzespołów. Warunkiem koniecznym, lecz niewystarczającym, do wydania mechanikowi przez organizację obsługową upoważnienia do poświadczania obsługi jest posiadanie licencji odpowiedniej kategorii. Wyróżnia się następujące kategorie licencji:

Kategoria A wydawanie poświadczeń obsługi liniowej 
Kategoria B1 wydawanie poświadczeń obsługi bazowej
Kategoria B2 obsługa techniczna systemów elektrycznych i awioniki
Kategoria C wydawanie poświadczeń obsługi hangarowej skomplikowanych SP

W ramach kategorii A i B1 wyróżnione są podkategorie wg rodzajów statków powietrznych (samoloty i śmigłowce) oraz silników (turbinowe i tłokowe) na nich zabudowanych

Mamy zatem następujące podkategorie:

A A1 Samoloty z silnikami turbinowymi
A2 Samoloty z silnikami tłokowymi
A3 Śmigłowce z silnikami turbinowymi
A4 Śmigłowce z silnikami tłokowymi
B1 B1.1 Samoloty z silnikami turbinowymi
B1.2 Samoloty z silnikami tłokowymi
B1.3 Śmigłowce z silnikami turbinowymi
B1.4 Śmigłowce z silnikami tłokowymi

Licencja kategorii B2 oraz C nie posiada podkategorii.

Upoważnienie do poświadczania obsługi liniowej statków powietrznych, w przewidzianym dla danej kategorii zakresie, organizacja obsługowa może wydać posiadaczom licencji kategorii B1 i/lub B2 na dany typ statku powietrznego lub licencji mechanika obsługi kategorii A (po szkoleniu na zadanie, w węższym zakresie - poświadczanie czynności wykonanych osobiście, prosta, planowa obsługa liniowa oraz usuwanie drobnych usterek.

Upoważnienie do poświadczania obsługi hangarowej skomplikowanych statków powietrznych organizacja obsługowa może wydać posiadaczom tylko licencji kategorii C na dany typ statku powietrznego.

Natomiast do wydania upoważnienia do poświadczania obsługi hangarowej statku powietrznego, innych niż skomplikowane, wymagana jest posiadanie licencji kategorii B1 na dany typ statku powietrznego.

Minimalny wiek dla wydania licencji mechanika lotniczego wynosi 18 lat natomiast dla personelu poświadczającego czynności obsługowe w organizacji obsługowej wynosi 21 lat.

Podstawowa wiedza techniczno-lotnicza - mechanik lotniczy

Składający wniosek o licencję na obsługę techniczną statku powietrznego lub o dodanie kategorii lub podkategorii do licencji na obsługę techniczną statku powietrznego musi wykazać w drodze egzaminu, właściwy poziom wiedzy teoretycznej ze wszystkich, związanych z daną kategorią licencji, modułów tematycznych wiedzy techniczno-lotniczej zgodnie z tabelą umieszczoną w przepisach Part-66. Wymagany egzamin może być przeprowadzany przez organizację szkoleniową zatwierdzoną wg przepisów Part-147 lub przez ULC.

Niezbędną wiedzę, wnioskujący może zdobyć, na trzy sposoby:

Praktyka - mechanik lotniczy

Oprócz wykształcenia i wiedzy teoretycznej mechanik lotniczy powinien udowodnić odpowiednie dla każdej kategorii i podkategorii licencji doświadczenie w obsłudze technicznej statku powietrznego pozostającego w eksploatacji wnioskującego sięga on od 1 roku do 5. Praktykę tą może zdobyć w certyfikowanych organizacjach obsługowych jako tzw. praktykant mechanik, jednak każda czynność wykonana przez tą osobę musi zostać potwierdzona przez mechanika posiadającego odpowiednie uprawnienia. Minimum 6 miesięcy tej praktyki musi odbyć się w ciągu ostatnich 12 miesięcy przed złożeniem wniosku. Pozostały wymagany czas może być zaliczony z ostatnich 7 lat pracy w lotnictwie, przed datą złożenia wniosku.

Poniżej został przedstawiony w tabelce niezbędny czas doświadczenia praktycznego wymagany w celu wydania licencji

Kategoria: Wymagane praktyczne doświadczenie w obsłudze SP pozostającego w eksploatacji
Bez szkolenia Uznane szkolenie techniczne („skilled worker”) Szkolenie ogólno-lotnicze w Organizacji Part-147
A
B1.2
B1.4
3 lata 2 lata 1 rok
B2
B1.1
B1.3
5 lat 3 lata 2 lata

Szkolenie specjalistyczne mechanika lotniczego (na typ)

Licencje kategorii B1, B2 oraz C są ważne, w sensie możliwości korzystania z przywileju poświadczania obsługi statku powietrznego określonego typu, tylko wówczas gdy typ statku powietrznego jest wpisany do licencji. Licencja kategorii A jest licencją ogólną – bez wpisu typu statku powietrznego.

Warunkiem uzyskania wpisu typu statku powietrznego do licencji kategorii B1, B2 i C jest zaliczenie szkolenia i/lub egzaminu na dany typ statku powietrznego.

Szkolenie na typ składa się z części teoretycznej, praktycznej oraz egzaminu. Może być prowadzone w Lotniczym Ośrodku Szkolenia Technicznego Part-147 lub np. w organizacji obsługowej lub u producenta według zatwierdzonego/uznanego przez ULC programu szkolenie na typ i trwa od 2 tygodni do 4 miesięcy w zależności od stopnia skomplikowania technicznego statku powietrznego oraz posiadanego doświadczenia obsługowego przez mechanika lotniczego.

MASZ PYTANIA?

NAPISZ LUB ZADZWOŃ DO NAS. CHĘTNIE ODPOWIEMY.

Royal-Star AERO

39-300 MIELEC, POLAND

ul. Lotniskowa 16

tel. [+48] 17 788 63 60

email: ato[at]royal-star.pl

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA